Between aestheticization and politicization Natalie Wynn on the border

Main Article Content

Tatiana Staroselsky

Abstract

This text arises from interest in philosophical video essays on YouTube and especially investigates the work of former philosopher Natalie Wynn. With contributions from Walter Benjamin and studies on the phenomenon of aestheticization, but also with debates raised by the reception of his work in Argentina, we ask ourselves about the political potential of a production marked both by militancy and by aesthetic logic and commercials of the platform in which it is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Staroselsky, T. (2024). Between aestheticization and politicization: Natalie Wynn on the border. Index, Contemporary Art Magazine, 10(17). https://doi.org/10.26807/cav.v10i17.566
Section
Art Themes

References

Baudrillard, J. (2006). El complot del arte Ilusión y desilusión estéticas. Amorrortu editores

Benjamin, W. (1982b). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” en Discursos interrumpidos I. Taurus.

Benjamin, W. (2007). Pequeña historia de la fotografía, en Benjamin, W. (2007). Obras II.1. Madrid: Abada, pp. 377-402.

Benjamin, W. (2015). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” en Estética de la imagen. La marca editora.

Carmona, F. (2020). ¿Qué es la crítica cultural hoy? Revista crisis. número 45. https://revistacrisis.com.ar/notas/que-es-la-critica-cultural-hoy

da Silva Pereira, R. A.; Sobrinho, G. A. (2021). O processo de codificação do vídeoensaio queer, no canal ContraPoints, do YouTube. XXIX Congresso de Iniciação Científica da UNICAMP. https://www.prp.unicamp.br/inscricaocongresso/resumos/2021P18788A33861O260.pdf

Elsaesser, T. (2017). “The essay film. From Film Festival Favorite to Flexible Commodity Form?”. Alter, N; Corrigan, T. (eds.). Essays on the Essay Film. Columbia University Press, pp. 240-258.

Fleishman, J. (2019). “Transgender YouTube star ContraPoints tries to change alt-right minds”. Los Ángeles Times, 12 de junio de 2019. https://bit.ly/3VmUhI3

González, H. (2022). El “tardohumanismo” ridiculizado. Revista crisis. https://revistacrisis.com.ar/notas/el-tardohumanismo-ridiculizado

Haroon, M., Wojcieszak, M., Chhabra, A., Liu, X., Mohapatra, P., & Shafiq, Z. (2023). Auditing YouTube's recommendation system for ideologically congenial,

extreme, and problematic recommendations. Proceedings of the National

Academy of Sciences of the United States of America, 120(50).

Koepnick, L. (1999). Walter Benjamin and the Aesthetics of Power. University of Nebraska Press.

Kösser, U. (2006). Ästhetik und Moderne: Konzepte und Kategorien im Wandel. Filos.

Lee, K. B. (2013). The Essay Film: Some Thoughts of Discontent [video]. Vimeo. https://vimeo.com/73733888

Lee, K. B; DiGravio, W. (2020). “Video Essays, Desktop Cinema and Artistic Research: the Masters Program at Merz Akademie” [entrevista en video]. Vimeo.

https://vimeo.com/493284270

Lipovetsky, G.; Serroy, J. (2014). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Anagrama.

Maddox, J.; Creech, B. (2020). Interrogating LeftTube: ContraPoints and the possibilities of Critical Media Praxis on YouTube. Television & New Media 00(0), pp. 1-21

Mark, C. (2019). "ContraPoints Is Political Philosophy Made for YouTube". The Atlantic, 6 de enero de 2019. https://bit.ly/3PrJDfi

Morse, N. E (2022). Selfie Time(lines). En Selfie Aesthetics: Seeing Trans Feminist Futures in Self-Representational Art (pp. 96-114). Duke University Press.

Salzano, M. (2020). Digitizing fictocriticism: Inventing and Intervening in the bath with ContraPoints. National Communication Association, Critical and Cultural Studies division.

Schulze, G. (1992). Die Erlebnisgesellschaft: Kultursoziologie der Gegenwart. Frankfurt: Campus.

Singal, J. (2017). “This YouTuber Is Figuring Out How to Counter the Right’s Dominance of the Site”. New York Mag, Intelligencer, 30 de octubre de 2017, https://bit.ly/3wZYPtI

Staroselsky, T. (2018). El problema de la estetización en la filosofía de Walter Benjamin. Diánoia [online]. 2018, vol.63, n.81, pp. 61-84

Staroselsky, T. (2023). El mundo es bello: conceptualizaciones de la estetización en el

pensamiento contemporáneo. Revista Humanidades, 13(2), e52674. https://doi.org/10.15517/h.v13i2.52674

Staroselsky, T.; Gandolfi Ottavianelli, L. (2023). Los tuyos, los míos y los nuestros: influencias extranjeras y originalidad local en algunas manifestaciones del video ensayismo argentino actual. Ponencia presentada en el VII Congreso de la

ReVLaT: Visualidades y miradas por venir en septiembre de 2023 (inédita).

Steyerl, H. (2017). “The Essay as Conformism? Some Notes on Global Image Economies”. Alter, N. M; Corrigan, T. (Eds.) Essays on the Essay Film. Columbia

University, pp. 276-285.

Vattimo, G. (1987). El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Gedisa.

Welsch, W.; Pries, C. (1991). Einleitung. En W. Welsch y C. Pries (Eds.), Ästhetik im Widerstreit. Interventionen zum Werk von Jean-Francois Lyotard (pp. 1-23). De

Gruyter.

Wynn, N. (2016). Transcripción del guión del video “Why I Quit Academia”. https://www.contrapoints.com/transcripts/archives/quit-academia

Wynn, N. [ContraPoints] (2018). The Aesthetic [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=z1afqR5QkDM&t=429s

Wynn, N. [ContraPoints] (2019a). Beauty [video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=n9mspMJTNEY

Wynn, N. [ContraPoints] (2019b). Opulence [video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=jD-PbF3ywGo

Wynn, N. [ContraPoints] (2021). Envy [video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=aPhrTOg1RUk&t=32s