The destruction of urban space in Cuba: representations from the visual arts

Main Article Content

Eduardo Alejandro Hernández Alfonso
Adriana Estefanía Mangas González
Luis Ernesto Paz Enrique

Abstract

Urban planning and the visual arts constitute alternatives to interpret, represent and configure the environment. The destruction in the urban space of Cuba is not presented as a process of transformation/updating of spaces, such a fact inextricably entails an absence of what was previously created. The study analyzes the capacity of art to resignify in the face of disarticulating processes of the subject/object/referent triad. A sample of three works/projects by Cuban visual artists that address the concept of destruction in urban space is analyzed. The exploration carried out by these creators from the symbolic establishes a space to transcend the immediacy and literality imposed by political power. In the Cuban context, where the destruction of urban spaces is not shown as a transformation that transmits continuity of what was previously created, the visual arts constitute a channel for critical expression and recovery of historical memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Alfonso, E. A., Mangas González, A. E., & Paz Enrique, L. E. (2024). The destruction of urban space in Cuba: representations from the visual arts. Index, Contemporary Art Magazine, 10(17). https://doi.org/10.26807/cav.v10i17.567
Section
Art Themes
Author Biographies

Eduardo Alejandro Hernández Alfonso, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Ciencias Sociológicas. Maestro en Comunicación. Licenciado en Comunicación Social

Luis Ernesto Paz Enrique, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Ciencias Sociológicas. Maestro en Docencia para la Educación Media Superior. Licenciado en Ciencias de la Información

References

Albán, A. (2012). Estéticas de la re-existencia: ¿lo político del arte? En W. Mignolo y P.P Gómez (Eds.), Estéticas y opción decolonial, pp. 281-295. Editorial UD y Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

ARQUITECTURA CUBA. (2018). Jugando al capitalismo en La Habana. https://www.arquitecturacuba.com/2018/07/jugando-al-capitalismo-en-lahabana.html

Artank. (2023). Carlos Garaicoa. https://arttank.co.jp/en/artist/809/

Becerril, V.; Fortuna, C. (2021). Fotografiar espacios en deterioro: imágenes postfotográficas de La Habana Vieja. Identidades: territorio, cultura, patrimonio, 1(10).

Crespo, G. (2022). Boris Mikhailov, en la frontera de lo prohibido. https://elpais.com/babelia/2022-09 07/boris-mikhailov-en-la-frontera-de loprohibido.html#foto_gal_3

Cubillos, C. C. (2022). Estéticas del malestar: algunos apuntes interpretativos. CUADERNOS DE ARTE, 25(2022), pp.20-27.

El Apartamento. (2023). Juan Carlos Alom.

http://www.artapartamento.com/artistas/juan-carlos-alom/trabajo

El Viajista. (2024). Qué hacer en La Habana: 30 + 1 planes imprescindibles. https://elviajista.com/que-hacer-en-la-habana/

Fontcuberta, J. (2016). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Editorial Gustavo Gili. GALLERIACONTINUA. (2023). Carlos Garaicoa. https://www.galleriacontinua.com/artists/carlos-garaicoa-28/biography

Ismo, Ismo, Ismo: Cine experimental en América Latina. (2023). Juan Carlos Alom.

https://www.ismismism.org/juan-carlos-alom

Mata, A. (2022). La estética de la protesta en el arte urbano: entre la política y el arte. Ñawi: arte diseño comunicación, 6(2), pp. 237-249.

Nuevo Mundos. (2009). La Habana en futuro. Trece arquitectos y urbanistas a debate.

https://journals.openedition.org/nuevomundo/48402#quotation

Popova, A. (2023). 10 obras de Érik Bulátov que tienes que conocer. https://es.rbth.com/cultura/92061-10-obras-erik-bulatov

Puñales-Alpízar, D. (2008). La Habana (im) posible de Ponte o las ruinas de una ciudad atravesada por una guerra que nunca tuvo lugar. Ciberletras. Journal of Literary Criticism and Culture, 20(2008).

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. LOM.

Redacción OnCuba. (2013). Es recomendable no empezar la casa por el tejado. https://oncubanews.com/cuba/es-recomendable-no-empezar-la-casa-por-eltejado/

Ricoeur, P. (2001). La metáfora viva. Editorial Trotta y Ediciones Cristiandad.

Saint Girons, B. (2013). El acto estético. LOM Ediciones.

Snape [@Snape1515]. (2020, 2 de febrero). Por aquí caminan seres humanos [Tweet]. Twitter.

https://twitter.com/Snape1515/status/1223936438393344000?t=1OnNZDFePJeUzn2FEz5Q7w&s=19

Talavera, J. (2014). Ilya y Emilia Kabakov muestran arte conceptual ruso en la capital. https://www.excelsior.com.mx/expresiones/2014/08/19/976931

Tatián, D. (2006). ¿Qué significa actuar políticamente? Nombres, 20(2006).

Torres, M.; Arana, G.; Fernández, Y. (2016). La calle y la vivienda: relaciones de

espacio público y vida comunitaria. Quivera. Revista de Estudios Territoriales,

(2), pp.31-53.