Replicas and returns, activating the past from contemporary art

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Pamela Cevallos

Abstract

This article approaches the discussion on pre-Hispanic objects repatriation through strategies and activations from contemporary art, that go beyond the notions of cultural heritage and nation. Based on my ethnographic experience in the community of La Pila (Manabí-Ecuador), I explore the potential of artisan practices based on replication and reproduction as forms of return that emerge from memories and knowledge from doing. I will present the processes of the project Corrientes de retorno (2021) to research appropriations and possibilities of coexistence with the past that distance themselves from the canon of originality and authenticity.

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How to Cite
Cevallos, P. (2023). Replicas and returns, activating the past from contemporary art. Index, Contemporary Art Magazine, 9(16), 102–119. https://doi.org/10.26807/cav.v9i16.532
Section
Art Themes
Author Biography

Pamela Cevallos, PUCE

Pamela Cevallos (Quito, 1984). Artista visual, antropóloga, curadora, investigadora y docente de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Candidata a Doctora en Sociedad y Cultura por la Universidad de Barcelona. Sus proyectos abordan las tensiones entre las nociones institucionalizadas de patrimonio cultural y sus apropiaciones por parte de las comunidades. Desde 2015 colabora con la comunidad de La Pila (Manabí) para la revalorización del oficio alfarero de réplicas arqueológicas. Ha participado en exposiciones como la Bienal VideoBrasil en Sao Paulo (2023), la XV Bienal de Cuenca, Ecuador (2021), donde obtuvo el Premio París; en el Institute of Contemporary Art, Singapur (2019); y el Centro de Arte Contemporáneo de Quito (2018). Sus obras forman parte de la colección del Museo Nacional del Ecuador.

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