Solar Consciousness A conversation with José Luis Macas Paredes by Carolina Castro Jorquera

Main Article Content

José Luis Macas Paredes
Carolina Castro Jorquera

Abstract

There is in Latin America, among a certain group of artists, a deep awareness of the sun. José Luis Macas Paredes is one of them. In his work, what together we have called "solar consciousness" manifests itself as an acute sensitivity to solar cycles, the movements of light and shadow, and their impact on Andean geography and cultures. It is a form of perception that recognizes the importance of the sun as a vital force that shapes the physical and symbolic reality of a place, and in his specific case, has shaped since its origin the urbanity of the city of Quito in Ecuador. Throughout this conversation, Jose Luis takes us through his personal experience from walks, photography and drawing in cyanotype, to reconsider the relationship between what he calls urbandinity and equatorial sunlight.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Macas Paredes, J. L., & Castro Jorquera, C. (2024). Solar Consciousness: A conversation with José Luis Macas Paredes by Carolina Castro Jorquera. Index, Contemporary Art Magazine, 10(17). https://doi.org/10.26807/cav.v10i17.588
Section
Dialogue
Author Biographies

José Luis Macas Paredes, Artista visual - docente carrera de artes visuales PUCE

Artista visual, profesor e investigador. Coordina Chawpi laboratorio de creación, taller y espacio cultural situado en Quito. Ha estudiado artes visuales en Bélgica, Ecuador y Cuba. Maestría en Arte en el espacio público y multimedia de la Academia Real de Bellas Artes de Bruselas. Miembro del colectivo de performance sonoro 0°1533, colaborador del colectivo de artistas kichwas Sumakruray.

En el 2022 participa en la II Bienal de arte latinoamericano de New York – EE. UU, en el 2018 obtiene el primer premio de la X bienal SIART de Bolivia con el colectivo laboratorio textil; participa, XIV Bienal internacional de Cuenca - Ecuador, y en el 2010 en la X bienal de Diseño de Saint Etienne - Francia. Obtuvo los premios Wytsman y Pappaerts de la Academia Real de Bellas de Bruselas en 2010 y 2011.

Carolina Castro Jorquera, Profesora del Magíster en Investigación/Creación de la Imagen de la Universidad Finis Terrae.

Curadora e investigadora. Doctora en Historia del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid (2016). Ha cursado el Master en Arte Contemporáneo y Cultura Visual del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía en España (2010) y participado en el Cuarto Curso Internacional de Curadores de la Bienal de Gwangju (GBICC), Corea del Sur (2012). 

Entre sus proyectos curatoriales recientes se encuentran “Líquida Superficie Sólida” de Alejandro Leonhardt en el Museo de Arte Contemporáneo de Santiago, y “Diorama en expansión” de Rodrigo Arteaga en el Museo de Artes Visuales de Santiago. Sus escritos han sido publicados en revistas como Artishock, Latinxspaces, The Miami Rail, Terremoto y en la plataforma de la CPPC. Autora de El Camino de la conciencia: Mira Schendel, Víctor Grippo y Cecilia Vicuña (ediciones UFT 2020).

References

Cruzvillegas A. (Ed.) (2014). La voluntad de los objetos. Ciuadad de México, México: Editorial sexto piso.

De la Vega, G. (Ed.) ([1609]1985). Comentarios Reales de los Incas. Lima, Perú: Banco de Crédito del Perú.

Estermann, J. (2009). Filosofía andina, Quito – Ecuador: Editorial Abya-Yala.

Rivera Cusicanqui S. (Ed.) (2015). Sociología de la imagen, miradas ch ́ixis

desde la Historia Andina. Buenos Aires, Argentina: Editorial Tinta Limón.

Vicuña, C. (2019). Entrevista web Bombmagazine por Elinan Kan: New York –

EE.UU. https://bombmagazine.org/articles/2019/03/13/cecilia-vicu%C3%B1a/

Zuidema, R. (1995). Sistema de Ceques del Cusco, Lima – Perú: Pontificia

Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial